گروه کوهپیمایی رویش دزفول

لیت شعری این استقرت بک النوی بل ای الارض تقلک او ثری ابرضوی...
مشخصات بلاگ
گروه کوهپیمایی رویش دزفول

به نام او که کوه را آفرید به کوه می رویم شاید در جسم و روحمان چون کوه محکم و آرام باشیم...
مَشْیُهُمُ التَّواضُعُ...نُزِّلَتْ اَنْفُسُهُمْ مِنْهُمْ فِى الْبَلاءِ کَالَّتى نُزِّلَتْ فِى الرَّخاءِ...
هر هفته قبل از اذان صبح از شهیدآباد به سمت ارتفاعات شمال شهرستان دزفول حرکت می کنیم.
سامانه پیامکی جهت عضویت و اطلاع دقیق از برنامه ها:30006442254556(در پیام خود بنویسید رویش)

آخرین نظرات

۱۳ مطلب در مهر ۱۳۹۳ ثبت شده است

چهارشنبه, ۳۰ مهر ۱۳۹۳، ۰۵:۵۵ ب.ظ

برنامه36کوهپیمایی رویش

باسلام

ان شاءالله برنامه این هفته(2آبان) کوهپیمایی رویش به مقصد «کول خرسان »از مسیر بیشه بزان خواهد بود علاقه مندان می توانند راس ساعت4صبح در روبروی شهیدآباد(جلوی سازمان تاکسیرانی) حضور داشته باشند برنامه ریزی برنامه تا ساعت10می باشد.

تجهیزات لازم:

کفش و لباس ورزشی مناسب(با توجه به سرد شدن هوا حتما لباس مناسب بپوشید)

در صورت همراه داشتن وسیله نقلیه(موتورسیکلت) سیستم روشنایی و سایر سیستم های وسیله را بررسی نمایید. همچنین کلاه ایمنی و قفل موتور همراه داشته باشید.

مواد خوراکی و احیانا داروهای مورد نیاز همراه داشته باشید.

مسیر دسترسی از جاده شهیون حدودا45دقیقه با وسیله و سپس 1ساعت و نیم پیاده روی در بستر مسیل می باشد.

مسیر دسترسی با وسیله به جز حدودا5دقیقه  آسفالته می باشد و وسلئل نقلبه جنب منبع آبرسانی بیشه بزان که نگهبان هم دارد استقرار می یابند.

نماز و دعای عهد هم در مسیر خوانده می شود.

جهت دیدن عکس هایی از هفته قبل به ادامه مطلب بروید

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مهر ۹۳ ، ۱۷:۵۵
علی الهی
دوشنبه, ۲۸ مهر ۱۳۹۳، ۰۱:۵۵ ب.ظ

تولد یک سالگی رویش

باسلام

و سلام به همه ی دوستانی که تا این تاریخ که بیش از 30هفته از برگزاری برنامه کوهپیمایی رویش می گذرد؛ همراهی کردند و علی رغم کم و کاستی های فراوان ما را همراهی نمودند ضمنا از این فرصت استفاده کنم و تشکر از دوستانی که در این برنامه ها برخی ناملایمت ها را می بخشند. امید که با نظرات همه ی دوستان شرکت کننده و دوستانی که در آینده اضافه می شوند روند بهتری را طی کنیم...

در ادامه چندتا عکس از برخی از برنامه های رویش که یادآور خاطرات با هم بودن است تقدیمتان می شود...ان شاءالله در فرصت های بعدی عکس های بیشتری تقدیمتان خواهد شد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مهر ۹۳ ، ۱۳:۵۵
علی الهی
يكشنبه, ۲۷ مهر ۱۳۹۳، ۰۵:۳۵ ب.ظ

کوه در بیان رهبری2

جوان ها چه وظیفه ای دارند!

توصیه این است که جوانها ورزش کنند. من هر وقت چشمم به ارتفاعات شمال تهران میافتد و میبینم که در این منطقه‌ی ضلع شمالی تهران - یعنی از منتهای شرق تا منتهای غرب - شاید حدود ده معبر وجود دارد که مردم را به این سلسله کوههای با عظمت و بسیار مصفّا متّصل میکند؛ اما مردم استفاده نمیکنند، تأسّف میخورم. هر وقت به کوه میآیم، وقتی میبینم خلوت است، تأسّف میخورم که چرا جوانها و حتّی غیر جوانها از این نعمت الهی و این فرصت کمیاب استفاده نمیکنند.

خود من از حدود عید نوروز، کوه‌پیمایی را شروع میکنم تا اواسط پاییز؛ یعنی وقتی که یخ میبندد و در کوهستان خطر لغزیدن هست. بعد از آن دیگر به کوه نمیآیم. در واقع در هر سال، چهار پنج ماه این کار را تعطیل میکنم. اما در آن هفت، هشت ماه دیگر، تا اواسط پاییز، بنایم بر این است که هفته‌ای سه مرتبه بیایم. البته اغلب اوقات پیش نمیآید که بتوانم هفته‌ای سه بار بیایم. یعنی هفته‌ای دوبار یا هفته‌ای یک بار میشود؛ لکن کمتر از هفته‌ای یک بار نمیشود. البته این‌جا را که ملاحظه میکنید، راه طولانی است. برای من، مسیر «کُلَک چال» مقداری زیاد است. از این‌رو همیشه به «کُلَکچال» نمیآیم. هر سال یک یا دو بار این‌طور راههای طولانی را میآیم و در غیرِ این یکی دو بار، معمولاً راه میافتم از طرفی - یکی از همین راههایی که معمول هست و مردم میروند، یا بعضی راههای خلوت‌تر - حدود یک ساعت میروم بالا و برمیگردم. خوب؛ شما سنّ مرا هم ملاحظه کنید. جوانهایی که در کوهستان راه میروند، در حدود سنین سی‌سال و سی‌ودو سه سال و کمترند. اینها همه جای فرزندان من محسوب میشوند. وقتی که من با این سن و با این همه اشتغالات - واقعاً وقت گذاشتنِ من برای ورزش یک مجاهدت است - بتوانم از لابلای کارهای فراوان و متراکم، وقتی برای ورزش باز کنم و با وجود بالا رفتن سن و انحطاط مزاجی، مقیّدم به کوهستان بیایم، شما ببینید که جوانها چه وظیفه‌ای دارند! (1375/6/2بیانات رهبری درمصاحبه با خبرنگار صدا و سیما هنگام کوهنوردی)



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ مهر ۹۳ ، ۱۷:۳۵
علی الهی

باسلام

برنامه این هفته کوهپیمایی رویش بدلیل شرایط جوی و موارد دیگر برگزار نمی شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ مهر ۹۳ ، ۱۸:۰۳
علی الهی
سه شنبه, ۲۲ مهر ۱۳۹۳، ۰۹:۳۷ ق.ظ

گزارش اجمالی برنامه کول خرسان18مهر

باسلام

کول خرسان 18مهر رویش

به حول و قوه ی الهی برنامه با کمی تاخیر ساعت4:20صبح آغاز شد و در ساعت10:30به پایان رسید. با توجه به مسیر دسترسی به کول که از مسیر بیشه بزان بود و همچنین جاده انحرافی آسفالته و وجود منبع آبرسانی و نگهبان مکان خوبی برای پارک کردن وسایل نقلیه وجود دارد.حدودا 45دقیقه طول مسیر تا

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ مهر ۹۳ ، ۰۹:۳۷
علی الهی
پنجشنبه, ۱۷ مهر ۱۳۹۳، ۰۵:۳۸ ب.ظ

برنامه این هفته 18مهر کوهپیمایی رویش

باسلام

برنامه این هفته کوهپیمایی گروه رویش ان شاءا... ساعت 4صبح از روبروی شهیدآباد به مقصد « کول خرسان » از سمت بیشه بزان خواهد بود. ضمنا طول برنامه6ساعت خواهد بود. همراه داشتن لباس و کفش مناسب جهت کوهپیمایی الزامیست.طبق اعلام مسیر ماشین رو است.

کول خرسانا

اطلاعات اجمالی

دره «کول خرسان»، «دره ارواح» یا «اشکفت زرده» دزفول دره ای شگفت در 25 کیلومتری شهرستان دزفول و در جاده این شهر به سمت شهیون نرسیده به بیشه بزان قرار دارد. در فصل گرم تابستان درون این دره می توانید دمای زیر 20 درجه را تجربه کنید. جوشیدن چشمه های دیواره ای این دره به یک دره شگرف تبدیل نموده است. این دره دارای آب دائمی ، آبشار ، ابچکان ، بیشه زار و انواع روییدنی های خاص منطقه می باشد.

برای دسترسی به این مکان از دوطریق می توان اقدام کرد ازطریق...

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ مهر ۹۳ ، ۱۷:۳۸
علی الهی
يكشنبه, ۱۳ مهر ۱۳۹۳، ۰۹:۰۴ ق.ظ

چرا به کوه برویم؟

چرا به کوه برویم؟

آیا این عمل در سیره بزرگان دین آمده است؟

پاسخ حجت الاسلام علیرضا پناهیان: عده ای از افراد، وقتی کار خوبی انجام میدهند تصمیم میگیرند نسبت به خوب بودن آن کار اطمینان پیدا کنند. برای کسب اطمینان، با این ذهنیت که آیا این کار در سیره‌ی یکی از بزرگان دین بوده یا نه، به متون دینی یا به رفتار بزرگان مراجعه میکنند. ما تصمیم گرفته ایم جمعه ها در فضای کوه حاضر شده و در این فضا دعای عهد را بخوانیم. برای اطمینان از درستی این کار به سیره‌ی علمای دین مراجعه میکنیم و زندگی حضرت آیت الله بهجت را معیار قرار میدهیم که ایشان به کوه میرفتند و آنجا دعا و مناجات میکردند.

به این ترتیب، نگرش بسیاری از افراد نسبت به کوه و کوهپیمایی تغییر خواهد کرد. کوه، برای این افراد جنبه‌ی معنوی بیشتری پیدا میکند، چراکه این موضوع را مدنظر قرار میدهند که آیت الله بهجت به همین سادگی کاری را انجام نمی‌دهد. ایشان وقتی با آن درایت و عرفان برای مناجات به کوه میرفتند حتماً کوهنوردی و عبادت در کوه، کار ویژه‌ای است و ما هم انجام خواهیم داد.»

«حال این سؤال مطرح میشود که چراعرفا و بزرگان دین ما برای انجام عبادت به کوه میرفتند؟ پاسخ این سؤال این است که بزرگِ همه‌ی عرفا و ائمه‌ معصومین(ع) و بزرگ همه انبیاء الهی، پیامبر اکرم(ص) هستند و پیامبر اکرم عادتشان این بود که برای مناجات به کوه بروند. اگر موقعیت غار حراء را در نظر بگیرید، متوجه خواهید شد رفتن به آن مکان، یک کوهنوردی مفصلی است. آن بزرگوار، بعد از یک کوهنوردی سخت، گوشهای را غار خودشان قرار داده و به عبادت میپرداختند. برای کوه رفتن و عبادت کردن چه چیزی از سیره‌ی پیامبر اعظم بالاتر؟ بنا بر آنچه گفته شد در مقابل سؤالی که دیگران در خصوص انتخاب کوه برای عبادت میپرسند باید بگوییم پیامبر اکرم هم برای دعا و مناجات به کوه میرفتند. بیان همین مطلب کافیست.»

منبع: تارنمای هیئت عهد آدینه جلسه اول

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ مهر ۹۳ ، ۰۹:۰۴
علی الهی
شنبه, ۱۲ مهر ۱۳۹۳، ۰۵:۲۵ ب.ظ

سی و دومین برنامه گروه رویش دیونی 11مهر

باسلام

جمعه هفته گذشته سی و دومین برنامه کوهپیمایی گروه رویش برگزار گردید. این برنامه طبق معمول از شهید آباد شروع شد. مقصد این هفته طبق اعلام قبلی منطقه دیونی بود. با توجه به معدود نقاط سرسبز شهرستان در این فصل به ناچار این منطقه خاص از نظر پوشش گیاهی و عوارض طبیعی انتخاب شد.

دیونی5

موقعیت جغرافیایی منطقه دیونی در بخش شهیون سردشت دزفول و از جاده ی اصلی شهیون همانطور که در نقشه پست های قبلی آمده با یک جاده ی انحرافی که به صورت آسفالت و در مناطقی خاکی است پس از حدود2ساعت به آن منطقه می رسیم.

پوشش گیاهی منطقه تلفیقی از بادام کوهی، کلخنگ ، بنک، جاز و کنار است ولی در فصل کاشت گندم و ماش و ذرت و همچنین باغ های کوچک انار و زیتون و تک و توک مرکبات و حتی درختانی چون نخل و سرو نیز دیده می شود.

دیونی6

در این منطقه به دلیل نصب آنتن تلفن همراه امکان استفاده از خطوط ارتباطی تاحدودی میسر است. به دلیل وجود چشمه های متعدد در ارتفاعات مشرف بر منطقه گاها سطح ارتفاعات پوشیده از نی می باشد همچنین آبی زلال به موازات جاده خاکی پس از روستا در جریان است که بوسیله لوله کشی و منبع ذخیره و گاها پمپ آب به روستا منقل شده و احتمالا جهت مصارف کشاورزی استفاده می شود.

همچنین این چشمه ها در پایین ارتفاعات تجمیع شده و جوی آبی تشکیل داده اند که محل خوبی جهت استراحت و تفریح فراهم می سازد در ارتفاعات این منطقه درختان بلوط به وفور دیده می شود.

دام از قبیل گوسفند و بز و همچنین بعضا گاو دیده می شود همچنین پرندگان شکاری در این منطقه وجود دارد. منطقه قابلیت گردشگری بالایی دارد همچنین یکی از جبهه های دسترسی به کوه سگریون از این منطقه می باشد که در تصویر مشخص است.

دیونی7

همچنین در مسیر پس از روستا بقایایی از یک آسیاب قدیمی وجود دارد که در کتاب استاد حسن پور هم به آن اشاره شده است.

همچنین در این منطقه نقاطی شبیه میدان فوتبال که تسطیح شده اند وجود دارد که امکان استفاده ورزشی را علاوه بر کوهپیمایی و کوهنوردی و سنگنوردی را می دهد. روستای دیونی امکانات آموزشی و همچنین از مسجد برخوردار است.

برنامه با کمی تاخیرساعت4:30شروع شد با 7نفر و 4دستگاه موتور سیکلت شروع شد. نماز صبح در مسیر و حوالی ساعت5 برگزار گردید. پس از حدودا2ساعت در حوالی ساعت7 به منطقه ی کوهپیمایی رسیدیم و پس از حدودا1ساعت کوهپیمایی در کنار آب روانی که از دامنه ی کوه روان بود صبحانه ی مفصلی صرف شد.

همچنین تعدادی نهال خرما در این منطقه کاشته شد.

در ادامه حوالی ساعت8:30گروه اقدام به بازگشت کرد و حوالی ساعت10:15در محل پارک دولت برنامه به اتمام رسید.



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ مهر ۹۳ ، ۱۷:۲۵
علی الهی
پنجشنبه, ۱۰ مهر ۱۳۹۳، ۰۵:۵۵ ب.ظ

برنامه این هفته کوهپیمایی رویش

دیونی4

باسلام

ان شاءالله برنامه این هفته کوهپیمایی «دره دیونی» و ساعت حرکت 4صبح از شهیدآباد خواهد بود. مدت زمان برنامه6ساعت خواهد بود.

پوشش گیاهی منطقه در این فصل بلوط و کلخنگ و بنک های به بار نشسته ولی هنوز نارس است همچنین چشمه های متعدد و پوشش گیاهی نی مانند از دیگر خصوصیان منطقه است. ضمنا گیاهان جز و کنار و بادام به وفور در این منطقه دیده می شود از نظر عوارض طبیعی ارتفاعات خوبی جهت کوهپیمایی وجود دارد همچنین در مسیر رسیدن باغ های زیتون و انار دیده می شود ضمنا بقایایی از یک آسیاب قدیمی در این منطقه موجود است.

حرکت گروه ساعت4به سمت جاده شهیون شروع و  نمازصبح در مسیر خوانده می شود.

دیونی4

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ مهر ۹۳ ، ۱۷:۵۵
علی الهی
سه شنبه, ۸ مهر ۱۳۹۳، ۰۶:۵۴ ق.ظ

نقشه دسترسی به دیونی

نقشه دسترسی به دیونی1

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ مهر ۹۳ ، ۰۶:۵۴
علی الهی